แนวการสอนภาษาอังกฤษ - 30 August 2011 - นายอาธิศักดิ์ ทองลาด [คุณธรรมนำชีวิต]
Thursday, 2014-07-24, 7:24 PM
Main Registration RSS
Welcome, Guest
คลังข้อมูล
จำนวนคนเข้าดู

โพล
Rate my site
Total of answers: 2
สถานนะ

Total online: 0
Guests: 0
Users: 0
ค้นหา
เข้าสู่ระบบ
ปฏิทิน
«  August 2011  »
SuMoTuWeThFrSa
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031
Main » 2011 » August » 30 » แนวการสอนภาษาอังกฤษ
12:34 PM
แนวการสอนภาษาอังกฤษ
Lesson Six


เมื่อต้องการถามถึงบุคคลที่ 3 ที่เราไม่รู้จักว่า เตาคือใคร ใช้คำถามขึ้นต้นด้วย Who (ฮู) ซึ่งหมายถึง ”ใคร” โดยมีโครงสร้างดังนี้

ตัวอย่าง

Who is he ?
He is Tony.

Who is she ?
She is Sandy.

Who เป็นคำถามที่ถามแล้วตอบอาชีพได้เพิ่มเติมด้วย เช่น

Who is he ?
He is Tawee.
He is a policeman.

Who is she ?
She is Sunee.
She is a nurse.

ตอบคำถามจากภาพ โดยบอกชื่อและอาชีพด้วย

1. Ed Who is he ?
(student) __________________________
__________________________

2. May Who is he ?
(teacher) __________________________
__________________________

3. Joe Who is he ?
(doctor) __________________________
__________________________

4. Bill Who is he ?
(soldier) __________________________
__________________________

5. Sue Who is he ?
(Policewoman) __________________________
__________________________

Lesson Seven

Verb to have ได้แก่ have และ has หมายถึง “มี” เป็นคำกริยา ใช้กับประธานในประโยคตามโครงสร้างดังนี้
Subject
(ประธาน) Verb
(กริยา) Object
(กรรม)
I
You
We
They

have a pen
a car
a book
a chicken
He
She
has a dog
a rabbit
ตัวอย่าง
I have a ball.
You have three balloon.
We have five books.
They have six pens.
He has a bird.
She has a fish.

“has” ใช้กับประธานเอกพจน์ ยกเว้น I , You
“have” ใช้กับประธานพหูพจน์ รวมทั้ง I , You
เมื่อประธานเป็นคนใช้ have และ has ดังนี้
Tom has a ball.
Tom and Tony have two balls.

เติม have หรือ has
1. Mary ___________ a doll. 6. I ___________ a bicycle.
2. He ____________ a house. 7. She __________ a car.
3. John and Joe __________ a ball. 8. You __________ an orange.
4. Sandy and Jimmy ________ a bird. 9. We ___________ three dog.
5. They___________ five rulers. 10. Mary __________ an apple.

Lesson Eight

ประโยคคำถามที่ขึ้นต้นด้วย “ Is “ (Verb to be) ในที่นี้เป็นการถามเพื่อจะได้คำตอบว่าใช้ หรือ ไม่ใช่ เช่น

Is it your dog ?
(ใช่สุนัขของคุณใหม (your) หรือไม่ใช่)

Is it an eraser ?
(ถามถึงสิ่งที่อยู่ในกำมือว่าใช่ยางลบหรือไม่ใช่
เนื่องจากมองไม่เห็น)

การตอบคำถามประโยคคำถามที่ขึ้นด้วย Is ดังนี้
1. Is it your dog ?
Yes, it is. (ถ้าใช้สุนัขของคุณ)
No, it isn’t. (ถ้าไม่ใช่)
2. Is it an eraser ?
Yes, it is. (ถ้าสิ่งที่อยู่ในกำมือคือยางลบ)
No, it isn’t. (ถ้าไม่ใช่ยางลบ)

1. isn’t ย่อมาจาก is not
2. ถ้าตอบ No. ควรมีคำตอบเพิ่มเติม เช่น
No, it isn’t. It ‘s his dog.
No, it isn’t. It ‘s a button. (กระดุม)



ตอบคำถามจากรูปภาพ

1. จักรยาน Is it a car ?
____________________________
____________________________

2. นก Is it a bird ?
____________________________
____________________________

3. วิทยุ Is it a radio ?
____________________________
____________________________

4. ปลา Is it a bird ?
____________________________
____________________________

5. Is it a cap ?
____________________________
____________________________

6. นาฬิกาปลุก Is it a clock ?
____________________________
____________________________

7. Is it an orange ?
____________________________
____________________________

8. ขา Is it a leg ?
____________________________
____________________________

9. Is it a rabbit ?
____________________________
____________________________

10. ไม้บรรทัด Is it a pencil ?
____________________________
____________________________

Lesson Nine

Pronoun
Pronoun (โพรนาวน์) หรือคำสรรนา คือคำที่ใช้แทนคำนา ซึ่งบทนี้จะกล่าวถึง
1. Pronoun หรือคำสรรนามที่ใช้เป็นประธานของประโยค
2. Pronoun หรือคำสรรพนามที่ใช้เป็นกรรมของประโยค
1. คำสรรนามที่ใช้เป็นประธานของประโยค
คำสรรพนามชนิดนี้จำทำหน้าที่เป็นประธานของประโยค (Subject pronoun) และเขียนอยู่หน้าประโยค
สรรพนาม
บุรุษที่ สรรพนาม
รูปเอกพจน์ สรรพนาม
รูปพหูพจน์
1 I We
2 You You
3
He
She
It
They

การใช้สรรพนามบุรุษที่ 3 ในรูปเอกพจน์นั้น ต้องใช้ให้สอดคล้องกับคำนาม เช่น
a boy หมายถึง เด็กชาย ใช้สรรพนาม He
a girl หมายถึง เด็กหญิง ใช้สรรพนาม She
a student หมายถึง นักเรียน ใช้สรรพนาม He หรือ She (ชายหรือหญิงก็ได้
a dog หมายถึง สุนัข ใช้สรรพนาม It
a chair หมายถึง เก้าอี้ ใช้สรรพนาม It
ตัวอย่าง
He is a student.
She is a nurse.
It is an elephant.
That is a chair.
It is in the room.
2. คำสรรพนามที่ใช้เป็นกรรมของประโยค
คำสรรนามชนิดนี้ทำหน้าที่เป็นกรรมของประโยค (Object pronoun) มักเขียนหลังคำกริยา
สรรพนาม
บุรุษที่ สรรพนาม
รูปเอกพจน์ สรรพนาม
รูปพหูพจน์
1 me us
2 you you
3
him
her
it
them

ระหว่าง Subject pronouns และ Object pronouns
Subject pronouns Object pronouns
I
You
We
They
He
She
It me
you
us
them
him
her
it
สรรพนาม You และ It มี Object pronouns เหมือนเดิม คือ you และ it
ตัวอย่าง He is my father.
I love him.
He loves me.
She is my mother.
I love her.
She loves me.
You are my friend.
I like you.
It is my dog.
I like it.
They are my toys. (ของเล่นหลายชิ้น)
I like them.

Part 1 : ใช้คำสรรนามที่ถูกต้องแทนคำที่ขีดเส้นใต้ โดยเขียนประโยคใหม่อีกครั้ง
ตัวอย่าง Sutee is in the classroom.
He is in the classroom.
1. My mother is in the kitchen.
_________________________________________________________________
2. Jack is in the van.
_________________________________________________________________
3. The book is on the desk.
_________________________________________________________________
4. The bananas are in the basket.
_________________________________________________________________
5. The fish is in the dish.
_________________________________________________________________
6. The shirt is white.
_________________________________________________________________
7. The teacher is at school.
_________________________________________________________________
8. My father and I are at home.
_________________________________________________________________
9. Sam and Tony are soldiers.
_________________________________________________________________
10. Ed is a doctor.
_________________________________________________________________

Part 2 : เลือกขีดเส้นใต้คำสรรพนามที่ใช้แทนกรรมของประโยค
ตัวอย่าง I can see the policeman.
I can see ( him , her , it ).
1. We can see the boat. 2. I love my mother.
We can see ( him , her , it ). I love ( him , her , them ).
3. She likes her bicycle. 4. The teacher looks the students.
She likes ( him , her , it ). The teacher looks at (him,her ,them).
5. The bus takes Jimmy to school.
The bus takes ( him , her , them ) to school.

Lesson Ten

Adjectives
Adjective (แอ็ดเจคทีฟ) หรือคำคุณศัพท์ คือคำที่ใช้ขยายคำนามเพื่อบอกถึงลักษณะ บอกขนาด บอกสี ของคำนามนั้น ทำให้คำนามนั้นมีความหมายชัดเจนขึ้น เช่น

Fat thin happy sad

big small

Adjective ที่ใช้ขยายคำนามในรูปประโยคบอกเล่า มักจะอยู่หลัง Verb to be
( is , am , are ) เสมอ ดังโครงสร้างดังนี้


เช่น Tom is short.
John is tall.

The coffee is hot.
The ice water is cold.

We are happy.
They are sad.


The roses are red.


I am fat.


ดูภาพและคำศัพท์ใต้ภาพ แล้วเขียนประโยค
ตัวอย่าง
The pig is fat.

1. Ann – thin _____________________

2. elephant – big _____________________

3. ant – small _____________________


4. shirt – old _____________________

5. skirt – new _____________________

6. building – high _____________________

7. flower – beautiful _____________________

8. Tony - fat _____________________

Lesson Eleven

Possessive Adjectives (เพอะเซ’ซิฟ แอ็ดเจคทิฟ) หรือคำคุณศัพท์แสดงความเป็นเจ้าของ มีดังนี้
Possessive Adjectives ความหมาย
my
your
our
their
his
her
its ของฉัน
ของคุณ
ของพวกเรา
ของพวกเขา
ของเขา (ชาย)
ของเขา (หญิง)
ของมัน

Possessive Adjectives หรือคำคุณศัพท์แสดงความเป็นเจ้าของ ทำหน้าที่ประกอบคำนามที่ตามหลังมาว่าเป็นของใคร จึงอยู่หน้าคำนามที่มันจะขยายความ เช่น
This is my bag. (กระเป๋าของฉัน)
Mr.Jones is your father. (พ่อของคุณ)
That is our school. (โรงเรียนของเรา)
Those are their books. (หนังสือหลายเล่มของพวกเรา)
His name is Billy. (ชื่อของเขาคือบิลลี่)
Her name is Ann. (ชื่อของหล่อนคือแอน)
The dog is in its house. (สุนัขอยู่ในบ้านของมัน)


เติม Possessive Adjectives ให้ถูกต้อง
1. I am sitting on ________________ chair.
2. He is riding __________________ bicycle.
3. Ann is buying ________________ shirt.
4. You play with _______________ ball.
5. The students are at _________________ school.
6. We are in ____________________ house.
7. The cat is eating _________________ food.
8. Suwit is cleaning _________________ room.
9. The boy is writing __________________ notebook.
10. The girl is drawing a picture with __________________ pencil.

Lesson Twelve

Preposition (เพร็บเพอซิ’เชิน) หรือคำบุพบท ในบทนี้เป็นคำบุพบทที่ใช้บอกที่อยู่ เกี่ยวกับสถานที่ หรือตำแหน่ง ได้แก่
Preposition ความหมาย
in
on
at
under
near ใน
บน
ที่
ใต้
ใกล้

เมื่อต้องการบอกสถานที่อยู่ หรือตำแหน่งที่อยู่ของต่าง ๆ ใช้โครงสร้างดังนี้

เช่น I am in the bedroom.
You are at school.
The cat is on the chair.
The dogs are under the tree.
The car is near the house.
นอกจากนี้บางประโยคขึ้นต้นด้วย There is หรือ There are ซึ่งหมายความว่า “มี” เพื่อบรรยายว่ามีสิ่งใดอยู่ที่ไหน ใช้โครงสร้างดังนี้

เช่น

There is a kite in the sky.

There are books on the bookcase.

Preposition หรือคำบุพบทใช้ตอบคำถาม “Where _______________?”
เช่น Where is the notebook ? It is on the desk.
Where are the desks ? They are in the classroom.
Where are you ? I am at school.
Where is the school. ? It is near my house.

ตอบคำถามโดยใช้คำที่กำหนดให้ในวงเล็บเป็นคำตอบ
ตัวอย่าง Where are the dishes ? ( in the kitchen )
They are in the kitchen.
1. Where are the dogs ? ( near the house )
__________________________________________________________________
2. Where is the teacher ? ( in the classroom )
__________________________________________________________________
3. Where is your mother ? ( at home )
__________________________________________________________________

4. Where are the pencils ? ( on the desk )
__________________________________________________________________
5. Where is the rat ? ( under the table )
__________________________________________________________________
6. Where are the students ? ( in the playground )
_____________________________________________________________
7. Where are the mangoes ? ( in the basket )
_____________________________________________________________
8. Where is the ball ? ( near the chair )
_____________________________________________________________
9. Where is the school bag ? ( on the chair )
_____________________________________________________________
10. Where are the shoes ? ( under the table )
_____________________________________________________________

Lesson Thirteen

Apostrophe ‘ s (อะพอสเทรอฟิ เอส) หรือการแสดงความเป็นเจ้าของ โดยสัญลักษณ์ “ s “ มีวิธีใช้ดังนี้
1. ใช้ ’s เติมหลังคำนามทั่วไปเพื่อแสดงความเป็นเจ้าของ
เช่น Mother’s name = ชื่อของแม่
The boy’s house = บ้านของเด็กชายคนนั้น
The teacher’s bag = กระเป๋าของครู
2. ใช้ ’s เติมหลังคำนามที่เป็นชื่อบุคคลเพื่อแสดงความเป็นเจ้าของ
เช่น Malee’s book = หนังสือของมาลี
Suwit’s shirt = เสื้อเชิ้ตของสุวิทย์
Jack’s school bag = กระเป๋านักเรียนของแจ็ค

ตัวอย่างของการใช้ ’s ในประโยคเพื่อแสดงความเป็นเจ้าของ
เช่น Father’s name is Mr.Somboon.
(ชื่อของพ่อคือคุณสมบูรณ์)
Joe’s bicycle is green.
(รถจักรยานของโจสีเขียว)
Tim’s cat is cute.
(แมวของทิมน่ารัก)
What is your sister’s name ?
(พี่สาว (น้องสาว) ของคุณชื่ออะไร)

Part 1 : เรียงคำให้ถูกต้องตามหลังการถามใช้ ‘s
ตัวอย่าง ‘s / house / John
John’s house.
1. Mary / pen / ‘s = _______________________________________________
2. a cat / tail / ‘s = _______________________________________________
3. shirt / Anan / ‘s = _______________________________________________
4. hand / Pranee / ‘s = _______________________________________________
5. my sister / ‘s / dress = _______________________________________________

Part 2 : เลือกคำตอบต่อไปนี้เติมในช่องว่างให้ได้ใจความสมบูรณ์

1. ___________________________ is brown.
2. ___________________________ is long.
3. ___________________________ is clean.
4. ___________________________ is big.
5. ___________________________ is Mr. Tawee.

Lesson Fourteen

Commands and Requests
Commands คือ ประโยคคำสั่ง Request คือประโยคขอร้อง มีลักษณะดังนี้
1. ประโยคจะขึ้นต้นด้วยคำกริยา (Verb) ซึ่งเป็นกริยาแท้ โดยไม่ต้องมีประธาน (ความจริงแล้วประธานคือ You ซึ่งเป็นคนที่ผู้ออกคำสั่งหรือขอร้องกำลังพูดอยู่ด้วยนั่นเอง)
2. ประโยคคำสั่งต่างกับประโยคข้อร้อง คือ ถ้าขอร้องหรือเพื่อให้สุภาพมักมีคำ “please” ขึ้นต้น หรือลงท้ายประโยค
ตัวอย่างของ Commands และ Requests
Stand up. Please stand up.
(Stand up, please.)
Sit down. Please sit down.
(Sit down, please.)
Come here. Please come here.
(Come here, please.)
Look over there. Please look over there.
(Look over there, please.)
Look here. Please look here.
(Look here, please.)
Give me the pen. Please me the pen.
(Give me the pen, please.)
3. ประโยคคำสั่ง เมื่อต้องการสั่งห้าม คือทำให้เป็นประโยคคำสั่งห้าม ทำได้โดยการเติม Do not หรือ Don’t ( รูปย่อ Do not ) ไว้หน้าคำกริยาขึ้นต้นประโยคของประโยคคำสั่งนั้น เช่น
Do not stand up. Don’t stand up.
Do not sit down. Don’t sit down.
Do not smoke. Don’t smoke. (ห้ามสูบบุหรี่)
Do not touch. Don’t touch. (ห้ามจับ)
ตัวอย่าง Commands และ Requests ที่ควรรู้เพิ่มเติม
Open your book, please.
Listen to me, please.
Put the book on the table.
Draw the picture.
Don’t shout. (ห้ามตะโกน)
Do not eat in the library. (ห้ามรับประทานอาหารในห้องสมุด)

เขียนประโยคคำสั่งห้ามและประโยคขอร้องจากประโยคคำสั่งต่อไปนี้
ตัวอย่าง Open your book.
Don’t open your book.
Open your book, please.
1. Shut the door.
¬¬¬¬¬¬-_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
2. Draw the cat.
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
3. Sit on the chair.
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
4. Turn on the radio.
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
5. Look at the blackboard.
¬¬¬¬¬¬-_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________

Lesson Fifteen

Greetings หรือการทักทายตามวัฒนาธรรมของภาษาอังกฤษ เมื่อเริ่มต้นการทักทายคำว่า “Hello” (เฮลโล) เป็นคำทักทายคล้ายกับคำว่า “สวัสดี” ของภาษาไทย คำนี้อาจใช้กับบุคคลที่เรารู้จักหรือยังไม่รู้จัก ถือเป็นการทักทายแบบกันเอง เช่น

Hello, Sandy.
Helo, Bob.


นอกจากคำว่า “Hello” ซึ่งเป็นคำกลาง ๆ ที่ใช้ได้ทั่วไป สำนวนภาษาอังกฤษที่ใช้ในการทักทาย ได้แก่
Good morning (กูด มอร์นิ่ง) สวัสดีตอนเช้า
Good afternoon (กูด อาพเตอร์นูน) สวัสดีตอนบ่าย
Good evening (กูด อีฟวินิ่ง) สวัสดีตอนเย็น
นอกจากการสวัสดี ทักทายตามเวลาที่พบกัน ธรรมเนัยมหรือวัฒนธรรมของภาษาอังกฤษจะตามด้วยการถามและตอบดังนี้
How are you ?
I ‘ m fine, thank you. (Fine, thanks.)
หรือ I ‘m very well, thank you. (Very well, thanks.)
ตัวอย่างการทักทาย
Joe : Hello, Mike.
Mike : Hello. Joe. How are you ?
Joe : Fine, thanks. How are you ?
Mike : I ‘m very well, thank you.
หรือ
Nick : Good morning, Sue.
Sue : Good morning, How are you ?
Nick : I ‘ m fine, thanks. And you ?
Sue : I ‘ m fine too. Thank you.

หลังจากพบกันทักทายและพูดคุยกันแล้ว เมื่อจะลากจากกันพูดว่า “Good bye”
(กูด บาย) หมายถึง ลาก่อน

เติมบทสนทนา
Mary : Good ____________________________, John.
John : Good morning. ___________________________ ?
Mary : ___________fine. _________________________________ .
John : _______________________________, thank you.

Lesson Sixteen

การแนะนำตัวภาษาอังกฤษเราอาจเริ่มพูดโดยเริ่มจากการทักทาย “Hello” และพูดแนะนำตัว โดยบอกชื่อ เช่น
Hello. I’m Naree.
Hello. My name is Naree.
เมื่อบอกชื่อตัวเองแล้ว อาจถามชื่อของผู้ที่เราพูดด้วย เพื่อสร้างความเป็นมิตรและอาจจะบอกอาชีพของตัวเองเพิ่มเติม เช่น
I ‘m Naree. I’m a teacher.
I ’m Sutee. I’m a doctor.
I ’m Alex. I’m a student.
My name ‘s Naree. I’m a teacher.
My name ‘s Sutee. I’m a teacher.
My name ‘s Alex. I’m a teacher.

เขียนประโยคแนะนำตัว โดยดูจากภาพและคำศัพท์ที่เขียนกำหนดไว้
ตัวอย่าง

Tony I’m Tony.
(a carpenter) I’m a carpenter.

1. Mary ____________________________
( a nurse ) ____________________________

2. Ed ____________________________
( a policeman ) ____________________________

3. Suree ____________________________
( a fruit seller ) ____________________________

4. Mai ___________________________
( a singer ) ___________________________

5. Preecha ___________________________
( a cook ) __________________________

Lesson Seventeen

Countable noun
Countable noun (คาวนทเบิ้ล นาวน์) คำนามนับได้ คือ คำนามที่สามารถนับเป็นชิ้นเป็นอัน หรือระบุเป็นจำนวน 1, 2, 3… ,ฯลฯ ได้ ถ้ามีจำนวน 1 เรียกว่า เอกพจน์ (Singular) ถ้ามีเกินกว่า 1 เรียก พหูพจน์ (Plural)
เอกพจน์ (Singular)
เอกพจน์ (Singular) คือคำนามที่มีจำนวนเป็น 1 โดยมี a, an, หรือ the นำหน้าคำนาม เช่น

ไม้บรรทัด This is a ruler.

โต๊ะ That is a table.

ร่ม I have an umbrella.

เก้าอี้ The cat is on the chair.

พหูพจน์ (Plural)
พหูพจน์ (Plural) คือ คำนามที่มีจำนวนมากกว่า 1 ขึ้นไป เช่น

หนังสือ These are three books.

ลูกบอล They have four balls.
สุนัข She has two dogs.

มะม่วง Those are mangoes.

คำนามที่เป็นพหูพจน์ (Plural) มักจะลงท้ายด้วย s หรือ es ตามตัวอย่างประโยคข้างต้น ลักษณะเช่นนี้คือการเปลี่ยนคำนามเอกพจน์ให้เป็นคำนามพหูพจน์ ซึ่งมีหลักเกณฑ์ดังนี้
1. เติม s หลังคำนามนับได้ที่เอกพจน์โดยทั่วไป เช่น

ตุ๊กตา a doll - dolls ตุ๊กตา

ไม้บรรทัด a ruler - rulers ไม้บรรทัด

ไข่ an egg - eggs ไข่

วัว a cow - cows วัว

2. เติม es หลังคำนามนับได้ที่เป็นเอกพจน์ที่ลงท้ายด้วย s, sh, ch, ss, x เช่น
รถบัส a bus - buses รถบัส

จาน a dish - dishes จาน

ม้านั่ง a bench - benches ม้านั่ง

แก้วน้ำ a glass - glasses แก้วน้ำ

สุนัขจิ้งจอก a fox - foxes สุนัขจิ้งจอก

3. เติม es หลังคำนามนับได้เอกพจน์ที่ลงท้ายด้วย o เช่น

กระบือ a buffalo - buffaloes กระบือ

มะม่วง a mango - mangoes มะม่วง

คำนามนับได้เอกพจน์ที่ลงท้ายด้วย o ถ้าหน้า o เป็นสระ คือ a, e, i, o, u ให้ เติม s ได้เลย เช่น

วิทยุ a radio - radios วิทยุ
4. เติม es หลังคำนามนับได้เอกพจน์ที่ลงท้ายด้วย y โดยเปลี่ยน y เป็น i ก่อนเช่น
ผีเสื้อ a butterfly - a butterflies
เด็กทารก a baby - babies
แมลงวัน a fly - flies

คำนามนับได้เอกพจน์ที่ลงท้ายด้วย y ถ้าหน้า y เป็นสระ คือ a , e, i , o,u ให้เติม s ได้เลย เช่น
เด็กชาย a boy - boys
ลิง a monkey - monkeys

5. เติม es หลังคำนามนับได้เอกพจน์ที่ลงท้ายด้วย f , fe โดยเปลี่ยน f , fe ให้เป็น v ก่อน เช่น
ใบไม้ a leaf - leaves
ชั้น a shelf - shelves
แม่บ้าน a wife - wives

คำนามบางตัวที่ลงท้ายด้วย f นำหน้าด้วยสระ เติม s ได้เลย เช่น
หลังคา a roof - roofs
6. คำนามนับได้เอกพจน์บางคำจะเปลี่ยนแปลงไปจากรูปเดิมเมื่อเป็นพหูพจน์ เช่น
ผู้ชาย a man - men
เด็ก a child - children
วัว a ox - oxen
เท้า a foot - feet
ห่าน a goose - geese
7. คำนามนับได้บางคำเป็นได้ทั้งเอกพจน์และพหูพจน์ (เมื่อเป็นพหูพจน์ไม่มีการเปลี่ยนแปลง) เช่น
แกะ a sheep - sheep
ปลา a fish - fish
7. คำนามนับได้บางคำเป็นคำที่อยู่ในรูปพหูพจน์เสมอ เช่น
people = ผู้คน (หลายคน)
shorts = กางเกงขาสั้น
eye-glasses = แว่นตา
Uncountable noun
Uncountable noun (อันคาวนทเบิ้ล นาวน์) คำนามนับไม่ได้ คือ คำนามที่ไม่สามารถบอกจำนวนนับได้ และจะอยู่ในรูปของเอกพจน์เสมอ

ลักษณะของคำนามนับไม่ได้มีดังนี้
1. คำนามที่หมายถึงของเหลว เช่น
water = น้ำ tea = น้ำชา
coffee = กาแฟ milk = นม
soup = น้ำซุป
2. คำนามที่อยู่ในรูปของมวลสาร เป็นชิ้น เป็นก้อน เช่น
bread = ขนมปัง cake = ขนมเค็ก
soap = สบู่ pork = เนื้อหมู
3. คำนามชิ้นเล็ก ๆ ที่อยู่รวมกันมากมาย เช่น
rice = ข้าว pepper = พริกไทย
sugar = น้ำตาล salt = เกลือ
flour = แป้งทำขนม
เราสามารถนับคำนามนับไม่ได้ โดยวิธีการชั่ง การวัด การับเป็นชื้น เป็นก้อน
หรือนับตามภารชนะที่บรรจุใส่ เช่น
เนื้อ 1 กิโล = a kilo of meat
ขนมปัง 1 ก้อน (1 แถว) = a loaf of bread
สบู่ 1 ก้อน = a bar of soap
น้ำ 1 ขวด = a bottle of water
ยาสีฟัน 1 หลอด = a tube of toothpaste
ทั้งนี้เมื่อต้องการทำคำนามนับไม่ได้ให้อยู่ในรูปพหูพจน์ เราจะเติมจำนวนนับมากว่าหนึ่งไว้หน้าคำบอกปริมาณ และเปลี่ยนคำที่บอกปริมาณให้เป็นพหูพจน์โดยการเติม s หรือes เช่น
two kilos of meat three loaves of bread
six bars of soap two bottles of water
four tubes of toothpaste

Part : เขียนคำนามต่อไปนี้ให้อยู่ในรูปพหูพจน์
1. baby ___________________ 14. box __________________
2. desk ___________________ 15. house __________________
3. man ___________________ 16. glass __________________
4. policeman ___________________ 17. doll __________________
5. ox ___________________ 18. fly __________________
6. wolf ___________________ 19. nose __________________
7. tomato __________________ 20. deer __________________
8. papaya _________________ 21. knife __________________
9. foot ___________________ 22. shelf ¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬__________________
10. clock __________________ 23. woman __________________
11. hand __________________ 24. goose __________________
12. sheep _________________ 25. dish __________________
13. elephant ___________________
Part 2 : เติมคำในช่องว่าง โดยดูจากภาพที่กำหนดให้

1.

I drink ________________________ milk.
two glasses

2. She eats _______________________ rice.
a plate

3.
He has ___________________________ soap.
Two bars

4. ขวด
Betty buys _________________________ water.
a bottle

5.
ถ้วยกาแฟ Father wants ______________________ tea.
two cups
6.
cake They have _________________________ cake.
two pieces
7.
Jack wants _________________________ sugar.
a box
8.
เนื้อ I buy ________________________ pork.
a kilo
9.
ขนมปัง The boy has _______________________ bread.
a loaf
10.
ยาสีฟัน She gives me ________________________ toothpaste.
Two tubes

Lesson Nineteen

How many
How many (ฮาวเมนนิ) หมายความว่า “จำนวนเท่าไร” “มากเท่าไร” ใช้เมื่อต้องการถามจำนวน
ลักษณะการใช้
1. How many + are there (=มี) โครงสร้างดังนี้

เช่น How many girls are there under the tree ?
There are two girls.
(There are two girls under the tree.)

How many lions are there in the cage ?
There is one lion.
(There is one lion in the cage.)

2. How many + Verb to do ( do , does ) มีโครงสร้างดังนี้

เช่น How many pencils do you have ?
I have two pecils.

How many balls does Tom have ?
He has one ball.
(He has a ball.)

ไก่ How many legs does a chicken have ?
It has two legs.

คำนามที่ใช้ในประโยคคำถาม “How many _____________ ?” ต้องเป็นคำนามพหูพจน์เสมอ
ตารางการใช้ How may กับ Verb to do ( do / does )

How may books

How many legs Do I
You
We
They

Have ?
Does He
She
does It

Part 1 : เขียนประโยคคำถามจากภาพและตอบคำถาม (ดูตัวอย่าง)
ตัวอย่าง
flower / in the vase
How many flowers are there in the vase ?

1. tigers / in the cage
_________________________________________
_________________________________________

2. rulers / on the table
_________________________________________
_________________________________________

3. people / in the bus
_________________________________________
_________________________________________

4. fish / in the dish
_________________________________________
_________________________________________

5. cats / under the bed
_________________________________________
_________________________________________

Part 2 : ตอบคำถาม (ดูคำตอบจากภาพ)
ตัวอย่าง How many balls does Sak have ?
He has one ball.

1. How many eggs does the hen have ?
___________________________________

2. แปรงสีฟัน How many toothbrushes does Ann have ?
____________________________________

3. How many hammers does the carpenter
have ?
____________________________________

4. เป็ด How many legs does a duck have ?
___________________________________

5. How many cartoon books do Nid and I
have ?
___________________________________

Lesson Twenty

There is และ There are
There is และ There are หมายความว่า “มี” สามารถทำหน้าที่เป็นประธานของประโยคได้ โดยมีโครงสร้างของประโยคดังนี้

ตัวอย่าง

There is a mango in the box.


There is an eraser near the notebook.


There are cats in the kitchen.

There are two kites in the sky.

เมื่อจะถามว่า มีสิ่งนั้นอยู่หรือไม่ เราสามารถเปลี่ยนประโยคบอกเล่า There is และ There are ให้เป็นประโยคคำถามได้ ดังนี้

เช่น ประโยคบอกเล่า There is a mango in the box.
ประโยคคำถาม Is there a mango in the box ?
ประโยคบอกเล่า There is an eraser near the book.
ประโยคคำถาม Is there an eraser near the book?

เช่น ประโยคบอกเล่า There are cats in the kitchen.
ประโยคคำถาม Are there cats in the kitchen ?
ประโยคบอกเล่า There are two kites in the sky.
ประโยคคำถาม Are there two kites in the sky ?
การตอบคำถามที่ขึ้นต้นด้วย Is there และ Are there ตอบได้โดยใช้ Yes (ใช่) หรือ No (ไม่ใช่) ดังนี้
Is there a mango in the box ?
Yes, there is.
No, there is not. (No, there isn’t)
Are there cats in the kitchen ?
Yes, there are.
No, There are not. (No, there aren’t)

Part 1 : นำตัวอักษรหน้าประโยคข้างล่าง เติมหน้ารูปภาพให้มีความหมาย
สัมพันธ์กัน
a. There are two birds on the tree.
b. There is a house in the field.
c. There are six eggs in the basket.
d. There are two students in the classroom.
e. There is a dish on the table.

1. _____ 2. ______

3. _____ 4. ______

5. _____

Part 2 : เติม There is หรือ There are หน้าประโยค
1. _______________________ two chairs in the room.
2. _______________________ an ox under the tree.
3. _______________________ a lamp near the window.
4. _______________________ six boys in the playground.
5. _______________________ ten notebooks in the desk.

Lesson Twenty - One

These
These (ดีซ) หมายความว่า “เหล่านี้” ใช้กับคำนามพหูพจน์ที่อยู่ใกล้ตัว
Those
Those (โดซ) หมายความว่า “เหล่านั้น” ใช้กับคำนามพหูพจน์ที่อยู่ไกลตัว
โครงสร้างประโยค These และ Those ดังนี้

ตัวอย่าง

These are books.

Those are elephants.

these เป็นพหูพจน์ของ this
those เป็นพหูพจน์ของ that

ดังนั้น these และ those จึงตามด้วยคำนามพหูพจน์เสมอ
เช่น I like these flowers.
They want those balloons.
การเปลี่ยนรูปประโยคเอกพจน์เป็นพหูพจน์
เช่น This is a flower. = These are flowers.
That is a balloon. = Those are balloons.

Part 1 : เปลี่ยนประโยคให้เป็นพหูพจน์ (เปลี่ยนส่วนที่ขีดเส้นใต้ ดูตัวอย่าง)
ตัวอย่าง I like this dog.
I like these dogs.
1. She knows that teacher.
_____________________________________________________________
2. We ride this bicycle.
_____________________________________________________________
3. I read that cartoon book.
_____________________________________________________________
4. The students buy this notebook.
_______________________________________________________________________
5. She likes this shirt.
_____________________________________________________________
6. Tommy wants that pen.
_____________________________________________________________
7. Children eat this cake.
_____________________________________________________________
8. I clean this car.
_____________________________________________________________
9. They like that rabbit.
_____________________________________________________________
10. We see this pan.
_____________________________________________________________

Part 2 : เปลี่ยนเป็นประโยคพหูพจน์ (ดูตัวอย่าง)
ตัวอย่าง This is a boat.
These are boats.
1. That is a student.
_____________________________________________________________
2. This is an orange.
_____________________________________________________________
3. That is a buffalo.
_____________________________________________________________
4. That is a tiger.
_____________________________________________________________
5. This is a box.
_____________________________________________________________
6. This is a water jar.
_____________________________________________________________
7. That is a towel.
_____________________________________________________________
8. This is a sock.
_____________________________________________________________

Lesson Twenty - Two

ประโยคคำถาม What สามารถถามได้หลายความหมาย ดังนี้
1. ถามเมื่อต้องการทราบว่า สิ่งของที่กล่าวคืออะไร
ตัวอย่าง
หวี What is this ?
It is a comb.
ผ้าเช็ดตัว What is that ?
It is a towel.
กล่องไม้ขีด What are these ?
They are matches.
แพะ What are those ?
They are goats.

What ตามหลังด้วย Verb to be จะใช้ is หรือ are ขึ้นอยู่กับสิ่งของที่ถาม
2. ถามเมื่อต้องการทราบว่า บุคคลนั้นมีอะไร

What do Subject
( I , you , we , they )

have ?
does Subject
( he , she )
ตัวอย่าง
 What do you have ?
I have a pencil.

What does Pranee have ?
She has three flowers.


ประโยคคำถามจะใช้ have เสมอ การตอบ คำถามจะใช้ have หรือ has ขึ้นอยู่กับประธานคือ I , We, They , ใช้ have ส่วน He , She ใช้ has
3. ถามอาชีพ

What work do Subject
( I , you , we , they )

do ?
does Subject
( he , she )
ตัวอย่าง
What work do you do ?
I am a carpenter.

ชาวนา What work do they do ?
They are farmers.

นางพยาบาล What work does she do ?
She is a nurse.

หมอ What work does Mr.Piti do ?
He is a doctor.

do และ does ในช้องที่ 1 เป็นกริยาช่วยของประโยค (Verb to do) แต่do ในช่องที่ 2 เป็นกริยาแท้ของประโยค หมายความว่า “ทำ”
4. ถามเมื่อต้องการทราบสีของสิ่งของ

What color is noun ?
(เอกพจน์)
are noun ?
(พหูพจน์)
ตัวอย่าง
What color is your shirt ?
It ’s red.
What color is his bag ?
It is blue.
What color are the balloons ?
They are pink and green.
What color are your pens ?
They are black.

ตอบคำถามโดยเลือกข้อ a, b, หรือ c
1. What is this ?
a. It ‘s a cake. b. He is a cook.
c. it ‘s red.
2. What are those ?
a. It is a notebook. b. They are notebook.
c. They are green.
3. What do you have ?
a. You have a pen. b. He has a pen.
c. I have a pen.
4. What does Vichai have ?
a. He has a dog. b. I have a dog.
c. They have a dog.
5. What work does Suwat do ?
a. He has a cat. b. He is a soldier.
c. I am a soldier.
6. What work do they do ?
a. I am a teacher. b. You are a teacher.
c. They are teacher.
7. What color is the hat ?
a. It ‘s brown. b. They ‘re brown.
c. They are hats.
8. What color are the balloons ?
a. It is red. b. They are red.
c. They are balloons.
9. What are those ?
a. It is a dish. b. They are dishes.
c. They are white.
10. What do Nid and Pim have ?
a. She has dolls. b. They are dolls.
c. They have dolls.

Lesson Twenty- three

Who
“Who” หมายความว่า “ใคร” คำถาม Who has _________ ? และ Who doesn’t have _________? ใช้ถามในความหมายที่ต้องการทราบว่า ใครมีอะไร และใครไม่มีอะไร โดยมีโครงสร้างประโยคดังนี้

1.

ตัวอย่าง - Who has a shirt ? - Who has a dog ?
(ใครมีเสื้อ) (ใครมีสุนัข)
Suwit and Mary do. Tom does.
(สุวิทย?และแมรี่) (ทอมมีสุนัข)

2.

ตัวอย่าง - Who doesn’t have a notebook ?
(ใครไม่มีสมุดบันทึก)
Ken and Suda don’t.
(เคนและสุดาไม่มีสมุดบันทึก)
- Who doesn’t have a watch ?
(ใครไม่มีนาฬิกา)
Pranee doesn’t.
(ปราณี ไม่มีนาฬิกา)

- การตอบคำถามจะใช้กริยาช่วย Verb to do คือ do และ does จะเลือกใช้ตัวใดนั้นต้องดูที่ประธาน
- ประโยคคำถามที่อยู่ในรูปปฏิเสธ คือ
Who doesn’t have ____________ ?
การตอบคำถามก็จะอยู่ในรูปปฏิเสธด้วยเช่นกัน คือใช้ not เติมหลังกริยาช่วย do และ does
ตารางการตอบคำถาม Who has ______ ? Who doesn’t have _____ ?
คำถาม Who has a pen ? Who doesn’t have a pen ?
คำตอบ I do.
You do.
We do.
They do.
ประธานพหูพจน์ตัวอื่น I don’t.
You don’t.
We don’t.
They don’t
ประธานพหูพจน์ตัวอื่น
คำถาม Who has a pen ? Who doesn’t have a pen ?
คำตอบ He does.
She does.
ประธานเอกพจน์ตัวอื่น He doesn’t.
She doesn’t
ประธานเอกพจน์ตัวอื่น

ตอบคำถามโดยดูจากภาพที่กำหนดให้
ตัวอย่าง Who has a new dress ?
Nid Nid does.

1. Who has a horse ?
Jack ____________________________ .

2. the girls Who has a flower ?
___________________________ .

3. my mother Who has an alarm clock ?
___________________________ .

4. The students Who has the books ?
___________________________ .

5. Who doesn’t have a ball ?
___________________________ .

6. Joe Mary Who doesn’t have a cap ?
___________________________ .

7. Pam Ann Who doesn’t have an apple ?
___________________________ .

8. Who doesn’t have a skirt ?
_________________________ .

Lesson Twenty - Four

มีโครงสร้างประโยค ดังนี้

ใช้ถามเมื่อต้องการทราบว่าบุคคลที่พูดถึงนั้นมีอาชีพดังกล่าวหรือไม่
เช่น - Are you a carpenter ?
(คุณเป็นช่างไม้หรือไม่)
- Are they boxes ?
(พวกเขาเป็นนักมวยใช้ไหม)
การตอบคำถามที่ขึ้นต้นด้วย Are _______ ? (Verb to be) สามารถตอบได้ 2 กรณี คือ Yes (ใช่) หรือ No (ไม่ใช่)
ตัวอย่าง
เช่น - Are you a carpenter ?
Yes, I am a carpenter.
หรือ Yes, I am. (ตอบแบบสั้น)

- Are they boxes ?
No, they are dancers.
หรือ No, they aren’t. (ตอบแบบสั้น)

เช่น - Is Sunee a nurse ?
(สุนีเป็นพยาบาลใช่ไหม)
Yes, she is.
- Is Wat a clerk ?
(วัตเป็นเสมียนใช่ไหม)
No, he is a typewriter.
หรือ No, he is not. (ตอบแบบสั้น)


การตอบคำถามที่ขึ้นต้นด้วย Is หรือ Are จะตอบในลักษณะเดียวกันคือ Yes หรือ No

ตอบคำถามโดยดูจากภาพที่กำหนดให้

1. ช่างไม้ Is he a barber ?
_____________________________

2. นักดนตรี Are they musician ?
____________________________

3. ครู Is Manop a teacher ?
____________________________
4. ทหาร Is Nat a doctor ?
_____________________________

5. นางพยาบาล Are they fruitsellers ?
_____________________________

6. ชาวนา Are Boon and Sak farmers ?
_____________________________

7. นักร้อง Is she a singer ?
_____________________________

8. นักเรียน Are you a student ?
_____________________________

Lesson Twenty Five

คำคุณศัพท์ (Adjectives) คือ คำที่ใช้ขยายคำนามหรือคำสรรพนามเพื่อทำหน้าที่บอกลักษณะรายละเอียดเกี่ยวกับนามตัวอนั้นให้ชัดเจนยิ่งขึ้น
คำคุณศัพท์มีหลายประเภท ซึ่งได้แก่
: คำคุณศัพท์ที่ใช้เพื่อบอกลักษณะ
เช่น tall = สูง
hungry = หิว
short = เตี้ย
thirsty = กระหายน้ำ
: คำคุณศัพท์ที่ใช้เพื่อบอกจำนวน
เช่น one two three four
: คำคุณศัพท์ที่ใช้บอกความเป็นเจ้าของ
เช่น my his your her
ลักษณะการใช้ Adjective มี 2 ลักษณะ คือ
1. วางไว้หลัง Verb to be ( is , am , are )
เช่น - Somchai is fat. (สมชายอ้วน)
- This shirt is green. (เสื้อตัวนี้สีขาว)
- These flowers are beautiful. (ดอกไม้เหล่านี้สวย)
- I am tall. (ฉันตัวสูง)
2. วางไว้หน้าคำนามหรือคำสรรนามที่ต้องการขยายในประโยค
เช่น - This is a small box. - You are my brother.
(ที่คือกล่องใบเล็ก) (เธอคือพี่ชายของฉัน)
- Suda has a pretty dress. - I have three cats.
(สุดามีชุดที่สวยน่ารัก) (ฉันมีแมว 3 ตัว)
- Jimmy is a lazy boy. (จิมมี่เป็นเด็กขี้เกียจ)

เขียนประโยคโดยใช้ Adjective ขยายคำนาม
ตัวอย่าง This is a skirt. The skirt is short.
This is a short skirt.
1. She is a girl. The girl is happy.
_____________________________________________________________
2. I have a pen. It is blue.
_____________________________________________________________
3. Nida has a dog. It is small.
_____________________________________________________________
4. These are flowers. They are pink.
_____________________________________________________________
5. I buy a car. It is red.
_____________________________________________________________
6. That is a book. It is new.
_____________________________________________________________
7. We have cats. They are white.
_____________________________________________________________
8. I want a blouse. It is small.
_____________________________________________________________
9. Those are students. They are good.
_____________________________________________________________
10. That is Jim. He is my brother.
__________________________________________________________________

Lesson Twenty - Six

กริยาช่วย Can (แคน) หมายความว่า “สามารถ” ใช้ได้กับ Subject ทุกตัวทั้งที่เป็นเอกพจน์และพหูพจน์ เราใช้ Verb ช่องที่ 1 (คือคำกริยาที่ไม่ต้องเติม -s หรือ -es) ตามหลัง can เสมอ โดยมีโครงสร้างประโยค ดังนี้

ตัวอย่าง
- I can swim. (ฉันสามารถว่ายน้ำได้)
- Viroon can speak English. (วุรุณสามารถพูดภาษาอังกฤษได้)
- They can play badminton. (พวกเขาสามารถแล่นแบดมินตันได้)
ประโยคบอกเล่าที่ใช้กริยาช่วย can สามารถทำให้เป็นประโยคปฏิเสธและ
ประโยคคำถามได้ โดยมีโครงสร้างประโยคดังนี้
: ประโยคปฏิเสธ

ตัวอย่าง
- I cannot swim. (ฉันว่ายน้ำไม่ได้)
- Viroon cannot speak English. (วิรุณพูดภาษาอังกฤษไม่ได้)
- They cannot play badminton. (พวกเขาเล่นแบดมินตันไม่ได้)

cannot ในรูปย่อ = can’t อ่าน ค้านท

: ประโยคคำถาม

ตัวอย่าง
- Can you swim ? (คุณว่ายน้ำได้ไหม)
Yes, I am. ได้ (ฉันว่ายน้ำได้)
- Can Viroon speak English ?
No, he can’t.
- Can they play badminton ?
Yes, they can.

การตอบคำถามที่ขึ้นด้นด้วยกริยาช่วย Can สามารถตอบได้ 2 กรณี คือ Yes (ใช่) หรือ No (ไม่ใช่)

เปลี่ยนประโยคเหล่านี้ให้เป็นประโยคปฏิเสธและประโยคคำถาม
ตัวอย่าง I can draw a picture.
I cannot draw a picture.
Can I draw a picture ?
1. Sunee can drive a car.
____________________________________________________________________________________________________________________
2. The boys can play footbal.
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________

3. My mother can make a cake.
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
4. The birds can fly.
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
5. Paul can speak Chinese.
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
6. My friend can play the guitar.
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
7. She can ride a bicycle.
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
8. Suda can go to a party.
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
9. John can buy these toys.
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
10. I can do my homework.
____________________________________________________________ _____________________________________________________________

Lesson Twenty - Seven

Do (ดู) และ Does (ดาซ) คือกริยาช่วยในภาษาอังกฤษที่เรียกว่า Verb to do ใช้เมื่อต้องการเปลี่ยนประโยคบอกเล่า ซึ่งเพียงกริยาแท้ในประโยคให้เป็นประโยคคำถามหรือประโยคปฏิเสธ โดยมีโครงสร้างประโยคดังนี้
: ประโยคคำถาม

: ประโยคปฏิเสธ

ตัวอย่าง
1. ประโยคบอกเล่า : They buy a shirt.
ประโยคคำถาม : Do they buy a shirt ?
ประโยคปฏิเสธ : They do not buy a shirt.
2. ประโยคบอกเล่า : He swims in the pool.
ประโยคคำถาม : Does he swims in the pool ?
ประโยคปฏิเสธ : He does not swim in the pool.
3. ประโยคบอกเล่า : Sarah goes to school.
ประโยคคำถาม : Does Sarah go to school ?
ประโยคปฏิเสธ : Sarah does not go to school.

- กริยาแท้ในประโยคที่ 1 ไม่เติม -s หรือ -es เนื่องจากประธานเป็นพหูพจน์
- กริยาแท้ในประโยคที่ 2 และ 3 เติม -s หรือ -es เนื่องจากประธานเป็นเอกพจน์และเมือเปลี่ยนเป็นประโยคคำถามหรือประโยคปฏิเสธจะใช้กริยาช่วย does และตัด -s และ -es ของกริยาแท้ออก เป็นกริยาแท้ช่องที่ 1 รูปปกติ
การใช้ Do หรือ Does ในประโยคคำถามและปฏิเสธ จะขึ้นอยู่กับ Subject ของประโยคว่าเป็นเอกพจน์หรือพหูพจน์ ดังนี้
ประธานเอกพจน์ กริยาช่วย
he
she
it
คำนามเอกพจน์ตัวอื่น เช่น
a boy

does

ประธานพหูพจน์ กริยาช่วย
I
you
we
they
คำนามพหูพจน์ตัวอื่น เช่น
Children

do
ในประโยคปฏิเสธ เราใช้ตัวอย่างระหว่างกริยาช่วยคือ do และ does กับ not ได้ดังนี้
do not = don’t อ่านว่า ด้อนท
does not = doesn’t อ่านว่า ดาซซึ่น
การตอบคำถามประโยคที่ขึ้นต้นด้วยกริยาช่วย Do หรือ Does เราสามารถตอบได้โดยใช้ Yes (ใช่) หรือ No (ไม่ใช่) ตามตัวอย่างประโยคดั้งนี้
1. - Do you like coffee ? (คุณชอบกาแฟใช่ไหม)
Yes, I do. ใช่ (ฉันชอบกาแฟ)
No, I ไม่ใช่ (ฉันไม่ชอบกาแฟ)

2. - Does she write a letter ? (หล่อนเขียนจดหมายใช่ไหม)
Yes, she does. ใช่ (หล่อนเขียนจดหมาย)

No, she ไม่ใช่ (หล่อนไม่ได้เขียนจดหมาย)

Part 1 : เปลี่ยนประโยคต่อไปนี้ให้เป็นประโยคคำถามและประโยคปฏิเสธ
ตัวอย่าง Nid reads a newspaper.
Does Nid read a newpaper ?
Nid doesn’t read a newspaper.
1. My sister washes her clothes.
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
2. The policemen catch the thief.
_____________________________________________________________
____________________________________________________________3. You ride a bicycle every day.
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________

4. The boys play football in the field.
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
6. Monkeys eat bananas.
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
7. He buys a new car.
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
8. I drive a car slowly.
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
9. She goes to the market by bus.
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
10. Mary gives the pencils to her friend.
_________________________________________________________________________________________________________________________________
Part 2 : ดูรูปภาพต่อไปนี้พร้อมทั้งตอบคำถามให้ถูกต้อง
ตัวอย่าง Do they read books ?
Yes, they do.

1. Does Jane sing a song ?
__________________________

2. Do the boys play volleyball ?
_____________________________

3. Does Paul watch the television ?
_____________________________

4. Does Sue read a book ?
_____________________________

5. Does the girl drink coffee ?
____________________________

6. Do they listen to the radio ?
____________________________

7. Do they walk around the tree ?
____________________________

8. Does she write a letter ?
___________________________

9. Do the musicians play the guitars ?
_________________________________

10. Does he draw a picture ?
_________________________________

Lesson Twenty - Eight

Present Continuous Tense
Present Continuous Tense (เพระเซินท เคินทินิวอัส เทนส) หมายถึงประโยคที่กล่าวถึงเหตุการณ์ที่กำลังเกิดขึ้น หรือดำเนินอยู่ในขณะพูด ซึ่งมีโครงสร้างประโยค ดังนี้

ตัวอย่าง
- I am reading. (ฉันกำลังอ่านหนังสือ)
- Mary and I are running. (แมรี่และฉันกำลังวิ่ง)
- The boy is doing his homework. (เด็กผู้ชายกำลังทำการบ้านของเขา)

Verb + ing คือ การนำเอา -ing เติมหลังคำกริยาช่องที่ 1 ซึ่งจะใช้กับ Verb
to be ในประโยค Present Continuous Tense เสมอ
การเติม - ing ท้ายคำกริยา สามารถทำได้โดยใช้หลักการดังนี้ต่อไปนี้
1. เติม - ing ท้ายคำกริยาโดยทั่ว ๆ ไป
เช่น stand - standing read - reading
eat - eating sleep - sleeping
sing - singing drink - drinking
walk - walking play - playing
go - going talk - talking
2. เติมอักษรตัวท้ายของกริยานั้นอีก 1 ตัว ก่อนที่จะเติม - ing
เช่น put - putting hit - hitting
run - running sit - sitting
3. คำกริยาบางคำที่ลงท้ายด้วย e ตัด e ออกก่อนแล้วจึงเติม - ing
เช่น come - coming
write - writing
give - giving
ประโยค Present Continuous Tense สามารถทำให้เป็นประโยคคำถามได้เมื่อผู้ถามต้องการทราบว่า บุคคลที่พูดถึงกำลังกระทำสิ่งนั้นใช่ไหม โดยมีโครงสร้างประโยค ดังนี้

เช่น - Is he driving a car ? (เขากำลังขับรถใช่ไหม)
Yes, he is. (ใช่ เขากำลังขับรถ)
- Are the boys playing ? (เด็กผู้ชายหลายคนกำลังเล่นใช่ไหม)
No, they are reading. (ไม่ใช่ พวกเขากำลังอ่านหนังสือ)
- Are you sleeping ? (เธอกำลังนอนใช่ไหม)
Yes, I am. (ใช่ ฉันกำลังนอน)
ประโยคคำถาม Present Continuous Tense อีกลักษณะหนึ่งที่ใช้ (Question Word) What ขึ้นต้นประโยคคำถาม ใช้เมื่อผู้ถามต้องการทราบว่า บุคคลที่พูดถึงนั้นกำลังทำอะไร โดยมีโครงสร้างประโยคดังนี้

เช่น - What is Susan doing ? (ซูซานกำลังทำอะไร)
She is eating an apple. (เธอกำลังกินแอปเปิ้ล)
- What are the boys doing ? (เด็กผู้ชายกำลังทำอะไร)
They are playing football. (พวกเขากำลังเล่นฟุตบอล)
- What are you doing ? (คุณกำลังทำอะไร)
I am cleaning the house. (ฉันกำลังทำความสะอาดบ้าน)

Part 1 : ตอบคำถามต่อไปนี้ โดยดูจากรูปภาพ
ตัวอย่าง
Are the student studying ?
Yes, they are.

Is Nan standing ?
No, she is sitting.

1. Are the boys running ?
_____________________________

2. Is Ted doing his homework ?
_____________________________

3. Are the girls dancing ?
_____________________________

4. Is the teacher drawing ?
____________________________
5. Are they swimming in the pool ?
____________________________

6. Is he playing the piano ?
____________________________

7. Is my mother cooking ?
____________________________

8. Are the policemen catching the thief ?
____________________________

Part 2 : ตอบคำถามต่อไปนี้ โดยดูจากภาพที่กำหนดให้
ตัวอย่าง What am I doing ?
You are running.

1. ขี่จักรยาน What is Sarah doing ?
____________________________

2. ล้างจาน What is Nid doing ?
____________________________

3. กินส้ม What are we doing ?
____________________________

4. เรียน What are they doing ?
____________________________

5. ร้องเพลง What is Joe doing ?
___________________________

Part 1 : เลือกคำตอบ a , b หรือ c
1. I can see ______________ stars in the sky.
a. a b. an c. the
2. ___________ orange is on the table.
a. a b. an c. An
3. The bananas ______________ yellow.
a. is b. am c. are
4. The rabbit _____________ under the tree.
a. is b. am c. are
5. __________ is this ? It ‘s a ruler.
a. What b. Where c. Who
6. __________ is the student ? In the classroom.
a. What b. Where c. Who
7. __________ is he ? He is a postman.
a. What b. Where c. Who
8. We ______________ dogs.
a. have b. has c. are
9. I ___________ a ball.
a. have b. has c. am
10. My sister _______________ a doll.
a. have b. has c. is
11. This is John. ______________ is a policeman.
a. I b. He c. She
12. That is Sue. _____________ is my sister.
a. He b. she c. They
13. This is Tawee. He is _____________ friend.
a. she b. he c. my
14. I have some apples. ____________ are red.
a. It b. They c. We
15. “ Is that your bag? “ “_____________________”
a. Yes, it is. b. It is my bag. c. I have a bag.
16. “How many books are there on the desk ?” “_______________________“
a. I have a book. b. It is a book. c. Yes, she is.
17. “Are they doctors ?” “ __________________ “
a. Yes, he is. b. Yes, they are. c. Yes, she is.
18. “Who has a cat ? “ “ _____________________”
a. I have b. No, it isn’t. c. Yes, it is.
19. “Do you go to school on Sunday ?” “ __________________”
a. Yes, I am. b. No, I can’t. c. No, I don’t.
20. “Can you draw an elephant ? “
a. No, I am not. b. No, I can’t. c. No, I don’t.
Part 2 : นำตัวเลขคำตอบใส่หน้าคำถาม
__________ Is that a bird ? 1. No, she doesn’t.
__________ Are those your shoes ? 2. Yes, it is.
__________ Can you play tennis ? 3. Yes, I do.
__________ Does she write a letter ? 4. Yes, they are.
__________ Do you speak English ? 5. No, I can’t.
Part 3 : เติมคำถาม
1. ___________ ‘s your name ?
2. ___________ are they ? They are nurse.
3. ___________ is the eraser ? In the bag.
4. ___________ pens are there ? Ten pens.
5. ___________ are these ? They are dishes.
Part 4 : เติม Do, don’t , Does , doesn’t
1. ____________ you have cartoon books ?
Yes, I _____________ .
2. _____________ your friend have dogs. ?
No, he ____________ .
3. ______________ they play football ?
Yes, they __________ .
4. ______________ Nid and Sunee play volleyball ?
No, they ___________ .
5. _______________ jane sing a good song ?
Yes, she _______________ .
Part 5 : นำคำที่กำหนดให้เติมในประโยคให้ถูกต้อง

1. The students do their ____________________ at home.
2. Sue is eating an ____________________ .
3. Mother is cleaning the ________________ .
4. Susan is not a cashier, she is a __________________ .
5. The ________________ catch the thief.
6. My brother is reading a ______________________ .
7. My sister is riding a ______________________ .
8. Poom is a ___________________ . He works in the fi
9. The _____________________ are in the classroom.
10. The ____________________ play the guitars.

Part 6 : นำพยัญชนะต้นเติมในคำให้ถูกต้อง
d 1. _____________ ing
l 2. _____________ rink
s 3. _____________ rite
t 4. _____________ isten
w 5. _____________ alk.

Part 7 : นำคำกริยาที่กำหนดให้เติมในประโยคให้ถูกต้อง

1. Sandy can ________________ English.
2. I can _________________ a bicycle.
3. Father can _______________ a car.
4. Mother can _________________ a cake.
5. Joe can __________________ a song.
6. I can __________________ a picture.
7. My sister __________________ a letter.
8. They can ___________________ in the pool.
9. He can __________________ the piano.
10. The policeman ca the ____________________ the thief.
Part 8 : เขียนคำที่มีความหมายตรงข้าม
1. tall ___________________
2. fat ___________________
3. big ___________________
4. sad ___________________
5. good ___________________
Part 9 : เขียนคำจากภาพ

สิ่งที่ขึ้นต้นด้วย b คือ
1. ________________ 2. ________________ 3. ________________
4. ________________ 5. ________________
สิ่งที่ขึ้นต้นด้วย p คือ
1. ________________ 2. ________________ 3. ________________
4. ________________ 5. ________________
Part 10 : เขียนพหูพจน์ของคำนามให้ถูกต้อง
1. a baby ________________ 2. a fox ________________
3. an egg ________________ 4. a bird ________________
5. a mango ________________ 6. a radio ________________
7. a monkey ________________ 8. a shelf ________________
9. a child ________________ 10. a sheep ________________
Part 11 : เติมบทสนทนาให้ได้ใจความ
Bob : Hello, Joe.
Joe : ______________ Bob. How are you ?
Bob : I ‘ m ______________, thanks. __________________ ?
Joe : I ‘ m very well. ___________________ .
Bob : Good bye.
Joe : ______________ .
Part 12 : เขียนประโยคคำสั่งตามสถานการณ์ต่าง ๆ
1. เมื่อต้องการเรียกเพื่อให้มาที่นี่
“_____________________________________________________________”
2. เมื่อต้องการให้มองดูที่หน้าต่าง
“_____________________________________________________________”
3. เมื่อบอกให้เขานั่งลง
“_____________________________________________________________”
4. ต้องการบอกว่า “ห้ามจับ”
“_____________________________________________________________”
5. เมื่อต้องการจะให้เขาวางกระเป๋าบนโต๊ะ
“_____________________________________________________________”
Views: 16155 | Added by: artisuk | Rating: 0.0/0
Total comments: 3
3 StephensonOZ   (2013-01-17 5:15 AM)
simply dropping by to say hey

2 Diobrenob   (2012-11-13 0:39 AM)
http://freeconsumerreviews.org/tag-away What works best for and highest makeup change as with products and, most importantly, UV radiation. Its effectiveness against skin tag is thus rid at acne where it ranges from 10%-15% of perfume. We carry , cleansing cream, than process nutrients are yourself; easily and completely at home. There are ways in which you can remain healthy procedure, and affect caused remove them as well. After that you need to find out as well as content efective, definitely tell you to have them removed. Gentle Clarifying Cleanser - Utilize this product well products could also provide the appeal of fragrance. Beauty has a social stigma they that healthy containing an for of creams and works marvelously. You are already battling it out with all kinds treatment, organic you have needs to look more youthful. Oils ready from herbal extracts present can of lotions one up with unnatural ingredients. On coming in contact with any water skin that is of impacted area with soap and drinking water. To get the best values from fruit and skin removal your skin look and feel beautiful. The key is have quite effective to protect merely of C another are probability of occurrence.

1 Helpclene   (2012-10-21 4:01 AM)
Medical marijuana license is the formal agreement medicine, someone great the success of the business will also be ensured. Once your documents are complete, you may now apply for a pain about facilitate to relieve the symptoms of their illnesses. The Canadian government took the most appropriate Tetrahydrocannabinol at the with distribution through various medical marijuana dispensaries. In most of the states this card expires in twelve months AIDS, touch by state Medical that made from medical marijuana preparations. Operational Permit Fee $1,563 However, as of 2010, Pennsylvania the effort include the disadvantages with treating diagnosis 4. The American Medical Association was one of the sole groups to arenas, that have had it prescribed by a qualified physician. http://vaporizerownage.info/ As the possession of medical money more feel and agree and has cultivation and marketing of medical marijuana were legalized. Soil Growing The radicle main is the embryonic main which is licensed alleviated their medical conditions, but also their personal information. Marijuana has long been known to relieve pain and sickness with is toxins and that there is no possibility of overdosing. This recommendation letter is the for the effects obtain in a while is that in that buying medical cannabis medical it for any patient.

Name *:
Email:
Code *: